[Eibergen}

Ruim 60 slagers uit de Achterhoek en Twente zijn solidair met de boeren en vinden dat óók het imago van de slager wordt aangetast. In Twentsche Courant Tubantia kochten ze een pagina om hun verhaal te doen. Als het aan ambassadeur Klaas Koopmans van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ligt, krijgt het initiatief navolging in de rest van het land.

Tekst: Edwin Rensen Foto: Marcel Houwer

Slagers uit De Achterhoek en Twente zoeken elkaar op. Er is behoefte aan verbinding nu ze de anti-vleescampagnes beu zijn. Ook verenigen ze zich uit solidariteit met de boeren. Boeren waar het ambacht afhankelijk van is.

Slager Jos Lohman uit Enschede nam eind vorig jaar het initiatief om zoveel mogelijk collega’s uit de regio’s Twente en Achterhoek bij elkaar te brengen. Samen met zo’n 60 collega-slagers kocht hij uiteindelijk in Twentsche Courant Tubantia redactionele ruimte. Bedoeld om hún kant van het verhaal eens publiek te maken.

“Ik kan de radio niet aanzetten of het gaat over vegetarisch en vega. Het lijkt wel alsof wij als slagers niets goed meer kunnen doen, terwijl we juist heel veel in het werk stellen om de consument, óók met duurzaam vlees, te bedienen,” verklaart de slager. “De berichtgeving over vlees is bijna alleen maar negatief, terwijl we juist meegaan in de trends. Boeren hebben het zwaar te verduren en dat heeft voor ons als slagers natuurlijk ook grote consequenties. Denk aan de berichten rond halvering van de veestapel in verband met de stikstofproblematiek”, zegt een verontruste Lohman.

Wij zijn trots op onze boeren die enorm veel investeren in duurzaamheid, waardoor wij als slagers kwaliteitsvlees kunnen verkopen.”

“Ik vind dat wij in deze tijden elkaar niet als concurrent moeten zien, maar elkaar moeten opzoeken en veel meer samenwerken.” Versgroothandel Verscentrum Ter Brugge uit Borne kwam in contact met Lohman en bereidt samen met hem een nieuwe campagne voor in een van de komende maanden. Op dit moment worden Achterhoekse slagers hiervoor benaderd. Het is onduidelijk hoe de publieksvriendelijke actie eruit gaat zien.

Vlees uit het buitenland

Keurslagerij Boenders in Eibergen is een van de ondernemers die mee heeft gedaan aan de eerste actie. “Wij zijn trots op onze boeren die enorm veel investeren in duurzaamheid, waardoor wij als slagers kwaliteitsvlees kunnen verkopen. Wij moeten zuinig zijn op onze mesters. Als hen de nek wordt omgedraaid, heeft dat ook voor de slagers enorme negatieve consequenties. Dan moet het vlees uit het buitenland komen. Wij maken ons daar grote zorgen over”, laat eigenaar Gerwin Starink van de slagerij aan De Achterhoekse Courant weten.

“Daarom zijn we met zijn allen een dag bij elkaar geweest om bij een boer met elkaar te praten over de problematiek en een groepsfoto te laten maken voor de krant. We verkopen een eerlijk stuk vlees en dat mag ook wel eens gezegd worden.”

Vleesconsumptie stijgt

Volgens Jos Lohman is er een toekomst voor goed vlees. In de periode 2010-2015 was er sprake van een lichte daling van de vleesconsumptie, maar de cijfers van 2018 lieten voor het eerst in 10 jaar weer een lichte stijging zien, meldde Wageningen University & Research eind 2019. Lohman benadrukt dat zowel boeren als slagers er alles aan doen om duurzaam te produceren.

Vaak blijft volgens de slager ook onderbelicht dat vlees een hoge gezondheidswaarde heeft. Hoogleraar interne geneeskunde Stephan Bakker aan de Rijksuniversiteit Groningen legde onlangs tijdens het jaarlijkse Meat Café in Den Haag uit dat we bij ziekte steeds afhankelijker worden van stoffen die in vlees zitten en dat dierlijke eiwitten beter zijn dan plantaardige alternatieven.

“Dat horen we niet vaak”, zegt Lohman. Slagers Jos Lohman en Gerwin Starink ergeren zich met name aan het feit dat de boeren momenteel het mes op de keel wordt gezet en supermarkten het vlees voor een prikkie over de toonbank laten gaan. Het ambacht heeft daar last van. “Boeren moeten ook nog kunnen verdienen, als zij zo veel investeren om aan alle duurzaamheidsverplichtingen te kunnen voldoen”, vinden ze. “Daarvoor mag de retail ze wel wat meer belonen, met normalere prijzen. Anders is sprake van oneerlijke concurrentie met de slagers.”

Wroetvarkens

Jos Lohman verkoopt, net als enkele honderden andere slagers in het land, vlees van het concept Wroetvarkens. Het vlees is beter dooraderd, fijner van structuur, malser en bevat minder vocht. Aan de stallen bij de boeren voor wroetvarkens worden stevige eisen gesteld. Door de vele ramen op zichthoogte komt er veel daglicht naar binnen. Hierdoor ontstaat een natuurlijk dag- en nachtritme.

Het rundvlees betrekt de Enschedese slager van Vleesvee Integratie Twente (V.I.T.). Bij de Twentse fokkers van vleesvee en bij de boerderijen waar de runderen worden gemest, draait alles om goede voeding, rust en ruimte. Verder verkoopt hij kippenvlees van Veldhoeve Kip, een duurzame kip, 100 procent vrij van antibiotica. Lohman: “Het geeft aan dat wij veel doen, net als de meeste andere slagers. Daarnaast werken we aan duurzame verpakkingen.”

Campagne

Oud-slager en KNS-ambassadeur Klaas Koopmans is het eens met Gerwin Starink en Jos Lohman. In het laatste kwartaal van vorig jaar is hij samen met Lohman, Ton ter Brugge van Verscentrum Ter Brugge en vertegenwoordigers van V.I.T. om tafel gaan zitten om te bekijken hoe de eerste campagne tegen aanvaardbare kosten opgezet kon worden. Uiteindelijk hebben de deelnemende slagers zelf € 75 betaald voor een gezellige dag met elkaar en de inkoop van de pagina in de krant.

Diverse sponsors stonden garant en onder meer SBS 6, TV Oost en regionale kranten besteedden aandacht aan de actie. Als het aan de heren ligt, komt er dus een vervolgactie met Achterhoekse en Twentse slagers, maar ook in andere delen van het land. “Het mooiste zou zijn als er in elke provincie een slager het voortouw neemt, om iets soortgelijks te organiseren”, zegt Jos Lohman.