[Lichtenvoorde]

Middenin in de coronacrisis openden Ilse Schutte en de nog kersverse eigenaren Wout Gerritsen en Ramón Heijnst de ‘foodbar’ Down Town. Ze mikten aanvankelijk op het vroege voorjaar hun nieuwe aanwinst te openen. Dat plan kreeg een andere wending.

Tekst Eveline Zuurbier Foto Marcel Houwer

Het is niet niks: in coronacrisis twee horecazaken (Markt 5 en Next Door) aan het marktplein draaiende houden en dan ook nog een derde openen aan hetzelfde plein in hartje Lichtenvoorde. Wat moet je anders, als je op 1 februari het huurcontact tekende; voornemens bent de welbekende Bar Brul achter de Lichtenvoordse leeuw, geheel te veranderen in een hippe Aziatische food- en borrelbar en daarvoor nieuwe medewerkers in dienst hebt genomen?

Wout en Ramón waren amper een jaar geleden ingestapt om Ilse in het bedrijf te ondersteunen. “We wilden er alle drie wat van maken”, vertelt Wout. “De vraag is: ‘hoe dan in een lockdown’.” Het was Ilse die door haar langere horeca-ervaring de kalmte bewaarde. Wout: “Een weg terug was geen optie. En dan daarbij: een mooie horecazaak laat je niet zomaar los.” Ilse: “Ik ging ervan uit: ‘zo’n maatregel kan niet lang duren’, maar het werden 11 weken.”

‘We krijgen meer tijd om te kunnen knallen en shinen’

“En dan moet je wel gaan, wetende dat als je niets doet, je achter de feiten aan loopt. Het vraagt aanpassingsvermogen en een hoop creativiteit. Toch ook een gelegenheid om eens na te zien waar je echt mee bezig bent. We besloten de tijd te benutten om na de lockdown te kunnen shinen.”

“Je moet het ook doen voor de medewerkers, alleen al om met elkaar contact te houden. En ook zij deden wat ze konden doen. Van schoonmaken en verven tot aan meedenken in waar we dingen kunnen verfijnen.”

Zo ontstond ‘Coffee to go’ op elke zaterdag volgens de manier zoals Italianen hun koffie staand aan een bar nuttigen. Op deze dag is de weekmarkt. En in ‘normale’ omstandigheden zouden mensen uit het dorp graag even bij Markt 5 een cappuccino drinken.

Foto: Marcel Houwer

Ze bedachten ‘Take away’, waarin ze mogelijkheden zagen om via een afhaalservice van de bestelde gerechten een stukje specifieke sfeer van het horecabedrijf mee te geven. Terwijl Down Town nog in een verbouwing verkeerde, lieten ze mensen alvast kennis maken met het nieuwe concept van borrelen en gerechtjes geïnspireerd op de Aziatische streetfood en cultuur. “Op de zak schreven we een persoonlijke boodschap, de gerechtjes gaven we in een noedelbakje met eetstokjes mee. Je wil ook iets herkenbaars meegeven in wat je onderscheidt. Wij staan bekend om de service en sfeer die we aan tafel bieden. Dat wil je mede op deze manier toch aandacht schenken.”

“Toch is eten meegeven in een zak wat anders dan de beleving en de sfeer bij Markt 5 en Down Town”, zegt Wout. “Je bent tenslotte gastvrouw of -heer die graag persoonlijke gastvrijheid wil bieden.”

Blij waren Ilse, Wout en Ramón toen de horeca weer voorzichtig open mocht en zij de eerste gasten in Down Town op de donderdag na Pinksteren ontvingen. De reserveringen liepen direct vol en dat zonder een feestelijke opening. Ilse: “De lockdown gaf rust en dan kom je erachter dat we niet stil gezeten hebben en welke mooie dingen er ontstaan zijn.”

Lees meer:
Plok Didam: ‘Geïnspireerd door foodhallen zoals in Amsterdam’
Enzovoort Varsseveld: ‘De bestellingen stroomden al direct binnen’