[Hengelo/Winterswijk]
Eerst was er alleen een vlag, maar inmiddels komen de Achterhoekse kleuren terug op vele producten en die blijken ook nog flink populair. Een rondje langs de velden.

Tekst en foto’s Luuk Stam

Er zijn al speldjes, buttons, flesopeners, sleutelhangers, polsbandjes, aanstekers, zonnebrillen, mutsen, petten, sokken, telefoonhoesjes, klompen en kalenders in de kleuren van de Achterhoekse vlag. En er zijn – niet in de laatste plaats – stickers. “Daar hebben wij er al veertigduizend van verkocht”, zegt Bart Knol (28) uit Hengelo.

Samen met zijn dorpsgenoot Felix Wolbert (28) startte hij in januari van dit jaar met de webshop Achterhoekseproducten.nl. Ruim een half jaar nadat initiator De Feestfabriek op de Zwarte Cross de nieuwe vlag presenteerde, begonnen de twee vrienden met de verkoop van in eerste instantie vijf producten met daarin de kleuren van die vlag.

Ongeveer tegelijkertijd startte Winterswijker Erik Rave (35) zijn webshop Achterhoeksewinkel.nl. Hij ontwikkelde hiervoor zelf een Achterhoekse pet. Inmiddels is er ook Trotsopdeachterhoek.nl, de webshop waar Doetinchemmer Dion Teloh (23) onder meer zijn zelfontworpen Achterhoekse sokken aanbiedt.

Trots

Van die sokken verkocht Teloh er in één maand al meer dan duizend. Ook Bennie Jolink draagt ze met liefde. De sokken zijn tevens te koop via de webshop van Knol en Wolbert. Zo wordt er meer onderling uitgewisseld. De mannen zien elkaar dan ook niet als concurrenten, eerder als gelijkgezinden die de Achterhoekse trots willen uitdragen. “We versterken elkaar alleen maar”, klinkt het.

Allemaal zijn het ondernemende types. Toch heeft elk verhaal z’n eigen oorsprong. Dat van Knol en Wolbert begon op wintersport. “In een drankje zat een cocktailprikker met zo’n Oostenrijks vlaggetje eraan”, vertelt die laatste. “Toen we dat zagen, zeiden wij tegen elkaar: ‘Wij moeten iets met die Achterhoekse vlag.’”

Terug in Nederland begonnen ze direct. Een cocktailprikker bleek niet het meest lucratieve product, maar andere ideeën waren snel geboren. De webshop ging de lucht in. Een winactie op Facebook leverde meteen 1500 likes op. “De eerste dag hadden we al vijftig bestellingen”, blikt Wolbert terug. “We dachten: ‘Waar halen we zo snel al die dozen en enveloppen vandaan?’”

Hobby

Bijna een jaar later is al dat soort randzaken geregeld en is het assortiment uitgebreid met vele tientallen producten waarin de regionale groentinten terugkomen. Eén van de slaapkamers in de nieuwbouwwoning van Knol is ingericht als magazijn. Het meeste werk gebeurt in de avonduren, want voor beide Hengeloërs blijft het een uit de hand gelopen hobby naast een fulltime baan.

Het meest verkopen ze de stickers. Die zijn met name populair bij jongeren, die ze vaak meenemen het uitgaansleven in. Wolbert ontdekte er tijdens zijn vakantie zelfs eentje op een kluisje in een hostel in Vietnam. Ook het polsbandje met het opschrift ‘Achterhøker’ gaat veelvuldig over de digitale toonbank. “Die was simpel te maken en in het begin meer bedoeld als opvulling voor de webshop”, geeft Wolbert toe. “Maar dat ding loopt als een trein.”

Verbondenheid

Producten waarmee de Achterhoekse trots gemakkelijk te verspreiden is, blijken te scoren. Met die insteek begon Winterswijker Rave er ook mee. “Het leek mij gaaf om verbinding te creëren”, vertelt hij. “Het is een leuke bijverdienste, maar het mooiste vind ik de reacties die je krijgt. Dat er iemand op vakantie in een ver land zo’n pet draagt en dan ineens hoort: ‘Hey Achterhoeker!’ Die verbondenheid, dat kameraadschap, daar doe ik het voor.”

Behalve via de webshops, zijn veel producten ook te krijgen bij onder andere streekwinkels, supermarkten en VVV-kantoren in de regio. “Die winkels benaderen ons”, zegt Wolbert. “Ze vinden het mooi wat wij doen en willen onze producten graag verkopen.” Bang dat het een hype is die straks weer overwaait, is de kersverse webshopeigenaar niet. “De Fries koopt ook nog steeds een shirtje of een klomp met de Friese vlag erop.”

Promotie

Bij De Feestfabriek juichen ze de ontwikkelingen rondom de door hen geïnitieerde vlag alleen maar toe. “Fantastisch! In één woord fantastisch!”, reageert Ronnie Degen. “Wij zijn nooit met die vlag begonnen om er zelf financieel gewin uit te halen. Het doel is om de Achterhoek op de kaart te zetten. Iedereen die dat maar wil, mag die vlag gebruiken ter promotie van onze regio. Hoe meer mensen daar iets mee doen, hoe mooier wij het vinden.”

Zo ziet ook Winterswijker Paul Heutinck het. Hij ontwierp de vlag, maar wist – net als alle anderen die een ontwerp instuurden – vanaf het begin dat hij direct afstand zou moeten doen van de rechten op het moment dat de keuze op zijn ontwerp zou vallen. Dat vond hij geen enkel probleem. “De Achterhoekse vlag is van iedereen.”

Ideeën

Zelf ontwikkelde Heutinck een Achterhoekse muts, die via de webshop van zijn dorpsgenoot Rave te verkrijgen is. Ook was hij betrokken bij de totstandkoming van een containersticker. Nieuwe ideeën heeft hij volop. “Daar kan ik verder nog niks over zeggen, maar het wordt nog leuker dan die muts”, verzekert de ontwerper van de vlag.

Ook de webshopeigenaren zijn stuk voor stuk van plan om hun assortiment verder uit te bouwen. “De ideeën zijn grenzeloos”, zegt Wolbert. Al weten ze in Hengelo ook dat de kleuren van de vlag niet per definitie succes opleveren. “Kijk hier, onze potjes met Achterhoekse barbecuekruiden”, zegt Knol. “Daar is er nog nooit één van verkocht.”