[Eibergen]

Voor de een is het een jongensdroom om erin te rijden, voor de ander meer een belegging, maar feit blijft dat classic cars altijd tot de verbeelding spreken. Sinds kort is het online veilingbedrijf Classic Car Auctions neergestreken in Eibergen. Op maar liefst 3500 m2 staan hier de meeste uiteenlopende merken en modellen uit zeer diverse jaargangen. Grote kans dus dat je hier de auto vindt die je altijd al wilde hebben.

Tekst: Rob Weeber Foto: Janette van Egten

Veilingmeester en manager van het complex is Dennis Otten (42), geboren in Den Haag en opgeleid als werktuigbouwkundige. Zijn werk als procesveranderingsmanager bracht hem destijds bij autobedrijf Pon, waar hij de autowereld van binnen leerde kennen. Zijn volgende baan bracht hem bij Troostwijk Veilingen, afdeling waardering en advies. Ook hier stroomlijnde hij het bedrijfsproces en deed bovendien zijn eerste operationele ervaringen met de veilingwereld op. “Ik veilde de inboedel uit bedrijfsbeëindigingen. Belangrijk daarbij is dat je een goed inzicht en contact hebt in en met alle partijen die erbij betrokken zijn. Mooi ook vond ik de gesprekken met de betreffende ondernemer zelf. Die waren niet altijd kommer en kwel. Soms was het ook een opluchting dat het ondernemersavontuur ten einde was.”

Afwijkend verkoopproces

De twee voorgaande werelden kwamen samen bij zijn baan als clustermanager Mobility bij het volledig online veilingplatform Catawiki. “Ik ontwikkelde mijn eigen statistieken omtrent het verkoopproces van klassiekers. De verkoop van klassiekers verloopt namelijk grillig en afwijkend ten opzichte van andere verzamelbare goederen. Het is een ander proces, kent andere aanbieders en andere gebruikers.” Die kennis nam hij mee toen hij de samenwerking opzocht met Hans van der Pluijm van Classic Car Auctions. “Ik wilde een fysieke omgeving creëren voor de automotive liefhebber, een plek waar alle klassiekers bij elkaar staan, zodat de liefhebber ze tijdens de kijkdagen kan bewonderen en inspecteren.” 

Dezelfde passie

Otten heeft een duidelijk doel voor ogen met Eibergen. Als straks de interne verbouwing afgerond is, moeten er permanent een aantal veilingen parallel lopen, bestemd voor alle doelgroepen en variërend van auto’s tot motoren en zelfs tractoren. Het type veiling hangt af van het aanbod. Dat kunnen oldtimers, maar ook youngtimers zijn of zelfs hele dure sports cars zoals Ferrari’s. “Ik wil hier zoveel mogelijk mensen verzamelen met dezelfde passie. Mensen moeten weten dat wij bestaan en het vertrouwen krijgen dat wij die passie kunnen invullen.” Er is volgens Otten voldoende aanbod op de wereld. “Niet iedere klassieker die wordt verkocht, verdwijnt in een museum. Liefhebbers verkopen soms een deel van hun collectie omdat ze naar een ander segment willen. Ook komen er auto’s op de markt na het overlijden van de verzamelaar. Dure en zeldzame auto’s zoals bijvoorbeeld sommige Ferrari’s worden vaak als beleggingsobject gekocht en na een aantal jaren weer van de hand gedaan. Vaak ook gaat een klassieke auto terug naar het land van oorsprong. Zo’n proces is statistisch redelijk betrouwbaar uit te rekenen, het gaat uiteindelijk om vraag en aanbod.”

Youngtimers verhuizen in de tijd mee

Ook voor de vraagkant geldt dat er altijd kopers zullen zijn die hun hart volgen. De redenen zijn divers volgens Otten. “Youngtimers bijvoorbeeld representeren de auto’s uit je eigen jeugd. Zo’n auto verhuist als het ware in de tijd mee. Vaak ben je pas in staat om op latere leeftijd de auto aan te schaffen die je altijd al wilde hebben. Oldtimers zijn wat ouder in leeftijd, maar ook hier geldt dat het om het plezier gaat dat je eraan beleeft. De een koopt een auto om er met een goed glas wijn naar te kunnen kijken. Een andere wil ermee rijden en weer een derde koopt er een om te kunnen sleutelen. Het is ook een misvatting dat iedereen een volledig opgeknapt, blinkend exemplaar wil bezitten. Voor sommigen versterkt juist dat ene krasje het oldtimer gevoel. Het bezit van een bepaald merk geeft je ook toegang tot clubs van gelijkgestemden en mogelijkheden om aan reserveonderdelen te komen. Soms worden er ook bijeenkomsten rondom dat bepaalde merk georganiseerd.”

Ondanks alle veilingkennis en het juiste aanbod, is volgens Otten het veilen van automotive niet makkelijk. De belangrijkste vraag is waar je je marketingbudget aan besteed. “Ten eerste moet je een groepje gelijkgestemden zien te vinden die interesse in specifiek dat ene object hebben. Het gaat hier dan om merk, type, bouwjaar, kleur en staat van onderhoud. Veilen is meer dan het verkopen van een object, het is een mix van ervaring, intuïtie en kennis van de markt. Als je bijvoorbeeld een dure Ferrari wilt veilen, is het raadzaam om goed te overwegen welke marketingaanpak het beste is.”