[Varsseveld]

Ongeveer een half jaar was het restaurant Enzovoort van Linda Mol en Dennis Haarlink geopend toen de deur halsoverkop dicht moest. Maar langer dan één baaldag gunden ze zichzelf niet. De knop ging om. 

Tekst en foto Miriam Szalata

”Het was de kok die het zetje gaf. Hij zei: wat moet ik  wekenlang thuis? We besloten een afhaal- en bezorgservice op te zetten”, zegt Dennis. ”Het plan stond er binnen een dag. We maakten een flyertje met een menu, dat het personeel huis-aan-huis in Varsseveld in de brievenbus heeft gedaan.’’

Hooggespannen verwachtingen hadden Dennis en Linda niet. ”We zeiden: we zien wel wat er gebeurt.’’ Tot hun verrassing stroomden vanaf dag één de bestellingen binnen. ”We hebben van half drie tot tien uur aan de telefoon gezeten. Mensen die ons niet konden bereiken, spraken de voicemail in. Ik kreeg vijftig berichten! Het hele weekend zaten we vol. We moesten zelfs mensen teleurstellen.’’

Visitekaartje

Honderden bestellingen kregen ze het eerste weekend. ”Het precieze aantal weet ik niet’’, zegt Dennis, “maar het was echt heel veel. We dachten nog: dit is het eerste weekend. Mensen gunnen de horeca wat, het is afwachten hoe het daarna gaat.’’ Maar het bleef druk al die weken erna. Linda: ”Mensen bestelden vaak nog een keer. We namen ook contact op om te vragen wat ze van het eten vonden. We wilden kwaliteit leveren, dat is immers ons visitekaartje.’’

‘We zien wel hoe het verder gaat; we weten nu dat we het kunnen’

Hoe kijken ze terug op die periode? Dennis: ”Het is niet zo dat we meer omzet hebben gedraaid. Maar de kosten waren afgedekt en we hebben mensen aan het werk kunnen houden. En we hebben er positieve energie aan overgehouden.’’ Linda: ”We hebben ook een heel nieuwe doelgroep aangeboord. Mensen die normaal niet zo gauw uit eten gaan, hebben ons leren kennen.’’

Toen de horeca weer open mocht, besloten Dennis en Linda om door te gaan met thuisbezorgen. ”We kunnen binnen nog niet vol draaien omdat we daar anderhalve meter moeten aanhouden en we dus minder tafels hebben staan. Dan is het heel mooi om in de zomermaanden met bezorgen te kunnen doorgaan.’’

Festivalachtig terras

Binnen kunnen ze zo’n dertig tot veertig mensen ontvangen. Bij mooi weer is ook het terras achter open. ”Daar hebben we in de coronatijd aan gewerkt’’, zegt Dennis. ”We hebben er een festivalachtig terras van gemaakt met een bartruck die we huren van een jongen die er normaal mee op evenementen staat. Het terras leent zich uitstekend voor diverse activiteiten als bijvoorbeeld live-muziek, thema-avonden en besloten feestjes.’’

Al met al zijn ze de coronatijd ,’supergoed’’ doorgekomen, zegt Linda.  ”We hebben heel veel geleerd. Ontdekt hoe flexibel je kunt zijn en hoe je met een klein team op een goed niveau kunt werken. Dat geeft voldoening en vertrouwen. En we zien wel hoe we vanaf september verder gaan. We weten nu dat we het kunnen.’’

Lees meer:
Plok Didam: ‘Geïnspireerd door foodhallen zoals in Amsterdam’
Downtown Lichtenvoorde: ´Als je niets doet, loop je achter de feiten aan’