De wereld over voor MotoGP, Champions League en megabeurzen

Redactie

[Hummelo/Duiven]

Waar ter wereld je Enzo Raco aan de lijn krijgt als je hem belt, is meestal een verrassing. Dat kan in zijn thuishaven Hummelo zijn, of even verderop in het bedrijfspand in Duiven maar net zo goed in het Portugese Portimão of in de woestijn in Qatar. Hij is er dan bij om zeker te zijn dat de logistieke klussen bij topsportevenementen zoals een megabeurs, de MotoGP of een autorally in de woestijn vlekkeloos verlopen.

Tekst: Gerard Menting Foto: Feikje Breimer Foto: Museum Naturalis

Zelf is Raco die week net teruggekomen uit Portugal, waar dat weekeinde de MotoGP (de hoogste klasse van de motorsport) is verreden. Maverick Viñales won daar en cultheld Valentino Rossi eindigde daar alsnog als elfde. Een foto van Rossi in zijn toptijd, voorzien van handtekening, hangt aan de muur in het kantoor in Duiven, het hart van wereldwijde logistieke operaties van Impeco.

De Hummeloër leidt samen met zijn collega’s Patrick Goudart en Jaap Wieleman het specialistische logistieke bedrijf, dat zich helemaal toelegt op sport en evenementen. Ze zorgen met in totaal 10 mensen voor vervoer over de hele wereld van containers vol kostbaar materiaal, zoals in dit geval de motoren, reservemateriaal en zelfs de brandstof die raceteams in een raceweekend nodig hebben. Dat doen ze voor de topteams zoals Honda, Suzuki en Yamaha en leveranciers van helmen en pakken.

Op tijd alles klaar

Het is een beetje vergelijkbaar met het reizende circus van de Formule 1, dat in het raceseizoen ook van circuit naar circuit reist. “Daar is het de organisatie zelf die het vervoer organiseert. In de MotoGP is het aan de teams om te zorgen dat ze op tijd klaar zijn voor de volgende race. Wij regelen dan voor de meeste races het vervoer”, legt Raco uit.

Een opvallende klus doen ze het hele seizoen voor de voetbalwedstrijden in de Champions League. Ze rijden bussen van de organisatie met daarin een hele tv-studio waarmee ze de graphics tijdens de wedstrijden in beeld brengen. “Zeg maar het grafische Champions League-sausje”, zegt Goudart. “Dat is leuk om te doen, vooral in de groepsfase. Dan zitten er nog allerlei obscure teams in en moet je naar Bakoe in Azerbeidzjan, of Haifa in Israël.” Het komt wel eens voor, vult Raco aan, dat ze al voor de loting met spullen onderweg zijn. “Dan zit er tussen de loting en de wedstrijd te weinig tijd. Als je pech hebt en ze krijgen eerst een uitwedstrijd, kun je halverwege terug met de apparatuur. Logistiek zonder logica,” zegt hij lachend.

Ergens in de middle of nowhere

Voor de rallywedstrijden zitten ze vaak in het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. Ze zorgen voor het transport van motorfietsen, auto’s en reserve-onderdelen van enkele vaste teams die het hele kampioenschap rijden. Dan kom je bij wedstrijden zoals de Abu Dhabi Desert Challenge, de Silk Way Rally van Rusland naar Mongolië, Sertões in Brazilië of de Dakar Rally. Voor Overdrive Racing, waar onder andere rallyrijder Bernard ten Brinke uit Zeddam voor uitkomt, versturen ze auto’s per zee of via de lucht naar de volgende race. “Dat is soms een hele uitdaging”, gebruikt Goudart een understatement. “De bestemming is ergens in de middle of nowhere, dan moet je je wel drie keer achter de oren krabben en bedenken hoe je dat nu weer gaat doen.”

In 2007 vertrokken de drie collega’s bij een groot internationaal logistiek bedrijf, dat net was overgenomen door Amerikaanse investeerders. Daar was weinig ruimte meer voor afwijkende klussen, zoals ze bij sport en evenementen vaak tegenkwamen. Voor hen zat daar juist de uitdaging. Opdrachtgevers wisten hen snel te vinden. “Het kleur shirt dat je aan hebt is niet belangrijk, het gaat om de mensen, die moet je kunnen vertrouwen”, zegt Raco.

De coronapandemie maakt het voor de vervoerder lastig. “Het is een rare tijd”, zegt Goudart. “Je weet niet wat wel of niet doorgaat. Zeker in de evenementenwereld is het kommer en kwel.”

Net als voor sportevenementen vergt het vervoer voor beurzen over de hele wereld ook een strakke planning. “Dat ligt nog vrijwel stil. Wij doen normaal veel voor de maritieme sector, daarvoor zijn bijvoorbeeld grote beurzen in Shanghai en Houston. De Nederlandse deelnemers zoals botenbouwers en toeleverende bedrijven huren ons collectief in voor het vervoer.”

Nederlands Elftal

Voor de energiesector is in augustus een grote beurs in Singapore. Die is nog niet afgelast. Ook staat in de agenda nog de beurs voor kermisexploitanten in het Amerikaanse Orlando. “Een grote beurs waar elk jaar ook Nederlandse bouwers deelnemen.” Dat ze het een en ander doen om Olympische sporters met alles wat ze nodig hebben op de plek te krijgen, daar kunnen ze niet over uitwijden. Dat heeft te maken met afspraken over sponsoring, leggen ze uit. Verschillende sportbonden maken ook al langer gebruik van de specialistische kennis en ervaring van Impeco. Zo laat de KNVB alle transport rond het Nederlands Elftal organiseren door het Duivense bedrijf.

“Het allerleukste is wanneer je kunt zorgen dat het voor elkaar komt”, zegt Raco over zijn werk. “Dat is onze passie. We willen het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken.” Ze houden er niet van om naar buiten toe breed uit te meten hoe goed ze zijn. Dat hun hart bij de motorsport ligt, is te merken aan een uitzondering als het gaat om sponsoring. Ze steunen het Molenaar NSF 100 Championship, de opstartklasse in de wegracesport voor jeugd van 9 tot 13 jaar. Dat verklaart meteen waarom er zo’n kleine motor uit die klasse in een hoek van het kantoor staat.

Armin van Buuren en een T-Rex

Sport en beurzen zijn de hoofdmoot in de portefeuille van Impeco. Regelmatig komen er ook bijzondere losse opdrachten bij. Zoals enige tijd terug de wereldtour van DJ Armin van Buuren. Die trad op zaterdag op in Buenos Aires, een dag later in Mexico, waarna het hele circus naar de andere kant van de wereld naar Bangkok werd verplaatst. Het uitkienen van de logistiek en al het papierwerk dat daarbij kwam, was een kolfje naar hun hand, vertelt Raco.

Recent trok het vervoer van een Tyrannosaurus rex de aandacht. Het was een 3D-geprinte versie van de Tyrannosaurus Rex die in museum Naturalis in Leiden staat. Het origineel is een paar jaar geleden ook door Impeco vanuit de Verenigde Staten naar Leiden gebracht. De 3D-print op ware grootte is van Leiden naar een nieuw museum in Nagasaki (Japan) gevlogen.