[Didam]
De coronacrisis trof ook de Didamse horecafamilie Gesthuizen hard. Drie horecazaken bleven noodgedwongen gesloten. Maar de familie zat niet bij de pakken neer. Ze benutte de ‘vrije tijd’ om een heel nieuw horecaconcept uit te werken: de foodgarden.

Tekst Natasja Scheerder Foto Ploccos Horeca Groep

Hiervoor werd de buitenruimte van partycentrum Plok helemaal opnieuw ingericht. Het gazon werd opnieuw ingezaaid en er kwamen vier grote tentoverkappingen. De foodgarden heeft diverse keukens, zoals een vuurplaats, big green corner en een foodcar, waar de koks van Plok wekelijks wisselende gerechten bereiden. De gasten kunnen daarbij vanaf hun tafel een drankje bestellen bij de cocktailbar, drankwagen en koffiebar.

“We hebben ons laten inspireren door de foodhallen, die je tegenwoordig ook in steden als Amsterdam, Rotterdam en Arnhem ziet”, vertelt Bram Gesthuizen, die het concept samen met zijn zwager Mark Italiaander vorm gaf. “Wij doen het alleen buiten, omdat we daar de ruimte hebben en mensen zich er veilig voelen. Daarbij zijn er in een foodhal meerdere ondernemers actief. Wij doen bijna alles zelf. Al stonden er de afgelopen weken ook een pizzabakker, poffertjeskraam en loempiakraam op het veld.”

Digitale menukaart
De gasten bestellen hun gerechten vanaf hun tafel via een digitale menukaart. Hiervoor werd in de tuin een heel nieuw softwaresysteem aangelegd. “Iedere tafel heeft een eigen QR-code”, legt Italiaander uit. “Zo kun je met je smartphone bestellen wat en wanneer je maar wilt. Gasten bepalen zelf wanneer de gerechten en drankjes worden geserveerd en kunnen, als ze willen, uren blijven zitten. Op die manier mijden we zoveel mogelijk het contact, maar blijven we wel onze gastvrijheid bieden.”

Met de picknicktafels en hangmatten is in de tuin van Plok bovendien een relaxte vakantiesfeer gecreëerd. Op zondagmiddag is er akoestische muziek, die middels speakers op het veld bij de mensen aan tafel wordt gebracht. Gesthuizen: “Zo hoeven we de muziek ook niet zo hard te zetten.”

Openluchtbioscoop
De foodgarden blijkt een schot in de roos. Ook omdat mensen vanwege het coronavirus hun vertier in de zomermaanden dichter bij huis zoeken. Het mooie weer in augustus hielp eveneens een handje mee. Toch denkt de horecafamilie nu al weer na over nieuwe initiatieven. Zo werd er onlangs een pubquiz in de tuin gehouden en zijn er inmiddels verregaande ideeën voor een openluchtbioscoop.

‘Buiten hebben we de ruimte en voelen mensen zich veilig’

“We hebben al contact gelegd met Filmhuis Didam, dat voor de zomer eenzelfde idee had in het centrumpark”, zegt Gesthuizen. “We willen dit op de donderdagavond doen, waarbij de bezoekers een koptelefoon op krijgen voor het geluid. Via de QR-code kunnen ze popcorn en een drankje bestellen.”

Wintermaanden
Er worden echter ook al plannen gemaakt voor het moment dat het weer slechter wordt en voor de wintermaanden. “We willen wel dingen buiten blijven doen, omdat mensen zich daar veiliger voelen”, vertelt uitbater Frank Gesthuizen. “Hoe? Daarover zijn we nu een beetje aan het brainstormen. Misschien overdekken we de hele tuin wel met een tent.”

Lees meer:
Enzovoort Varsseveld: ‘De bestellingen stroomden al direct binnen’
Downtown Lichtenvoorde: ´Als je niets doet, loop je achter de feiten aan’