AFGELAST ACtronics Achterhoek Rally gaat ivm coronabeperkingen niet door!

[Eibergen]

Eibergenaar Marijn Visser (24) is al van kinds af aan verknocht aan de rallysport. Hij slaagde erin een rally rondom zijn eigen woonplaats op te zetten. Op zaterdag 3 oktober is de tweede ACtronics Achterhoek Rally.

Tekst: Rob Weeber Foto’s: Mike de High, PR

Vanaf zes jaar ging Marijn Visser al mee met zijn vader naar verschillende rally’s, zoals die in Hellendoorn. Langzaam groeide het enthousiasme om in het eigen Eibergse achterland zo’n rally te organiseren. Dat lukte in 2019, toen nog onder de naam Achterhoek Berkelland Rally. De rally werd meteen tot de twee na beste van het seizoen verkozen. Zaterdag 3 oktober is de tweede editie, nu onder de naam ACtronics Achterhoek Rally.
Rally heeft status NK
De rally behoort tot de categorie shortrally en heeft tevens de status Nederlands Kampioenschap (NK) shortrally. Dit jaar echter wordt het NK niet gereden. Alleen de lokale overwinning telt. Het verschil met de hoogste categorie, rally, is het aantal gereden kilometers. Voor dit jaar staan er nog drie klassementsproeven in het schema. Volgend jaar wil men naar de hoogste categorie met vier klassementsproeven.

Klassementsproeven tijdens de ACtronics Achterhoek rally op onverharde wegen. Foto: Mike de High

“We hebben al de toezegging van de KNAF (KNAC Nationale Autosport Federatie) dat we, inclusief het Nederlands Kampioenschap, op de wedstrijdkalender komen,” legt Visser uit. “We moesten daardoor wel met de datum schuiven. Vanaf 2021 start de rally in het derde weekend van november.” Een (short)rally bestaat uit een aantal klassementsproeven met tussendoor openbare wegtrajecten. Winnaar is degene die de snelste tijd heeft geklokt met de aantekening dat op de openbare weg de normale verkeersregels gelden.”

Kippenvel

Marijn Visser is voorzitter van de Stichting Rallysport Achterhoek en lid van het organisatiecomité. “Op mijn 18e was ik helemaal verknocht aan de rallysport en ik besloot me verder in die wereld te verdiepen. De stage voor mijn opleiding liep ik bij Hans Weijs Motorsport in Nijmegen en begon met foto’s maken tijdens rally’s. Daarna werden het films en zo raakte ik in het wereldje verzeild. Het is een omgeving die voor mij als een kind in een snoepwinkel voelt. Ik krijg kippenvel als ik dat ‘vroooommm’ hoor, dat heerlijke geluid van voorbijscheurende auto’s. De beste rallyrijders halen tot 200 kilometer per uur op de rechte stukken tijdens de klassementsproeven.”

Veiligheidsregels aangescherpt

In 2018 stapte Visser op de KNAF af om zijn plan voor een shortrally rondom zijn woonplaats Eibergen te organiseren. Daar bleek als snel dat er voldoende animo was voor een extra shortrally op nieuw terrein. Daarna stapte hij op burgemeester Van Oostrum van Berkelland af en legde hem dezelfde vraag voor. Ook hij stond positief omtrent het idee. “Centraal stond natuurlijk de veiligheid rondom het evenement,” legt Visser uit. “Daarbij kwam ook het ongeluk destijds in Haaksbergen ter sprake, een calamiteit waardoor de veiligheidsregels rondom evenementen sterk aangescherpt zijn. Tegelijkertijd is de gemeente ook reëel. Als er aan de veiligheidsregels wordt voldaan, dan moet een evenement te organiseren zijn.”

‘In de rallywereld voel ik me als een kind in een snoepwinkel’

Het risico van een rally ligt niet bij de gemeente, maar bij de organisator, de KNAF. Zij stellen daarom zeer strenge veiligheidsvoorwaarden aan hun rallyevenementen. Het veiligheidsplan dat men moet aanleveren, beslaat inmiddels 90 pagina’s. Het bepaalt onder meer waar wel en waar geen publiek mag staan, zoals langs de uitremzones. Na goedkeuring van het plan, gaat het naar de veiligheidsregio die de gemeente al dan niet positief adviseert. Bij ‘ja’ volgt het vergunningentraject. Eelco Vermeij is secretaris van de Stichting Rallysport Achterhoek en tevens evenementorganisator. “Op de dag van de rally staan er maar liefst 250 officials van de KNAF langs het parcours en zijn er 350 vrijwilligers in de weer. Ons organisatiecomité verkent ook het parcours van te voren. Dat doen we soms wel twintig keer, zodat we elke verkeerssituatie in kaart hebben.”

Klassementsproeven tijdens de ACtronics Achterhoek rally op onverharde wegen. Foto: Mike de High

Geen publiek

Ondanks het COVID-19 virus, mag de rally op 3 oktober nog gewoon doorgaan. Het grootste verschil met vorig jaar is echter dat er dit keer geen publiek wordt toegelaten langs het parcours van de klassementsproeven en op het serviceterrein waar aan de auto’s wordt gesleuteld. Voor de komende editie hebben zich 120 equipes aangemeld, tevens het maximum. “We zijn dolblij met dit grote aantal,” aldus Visser. “Vorig jaar waren dat er 57. Wat zeker meespeelt, is het feit dat wij pas de tweede van in totaal drie wedstrijden in dit jaar zijn. Iedereen wil rijden. We hebben zelfs equipes uit Denemarken en Luxemburg. Zij moeten overigens kunnen aantonen waar ze zich de laatste twee weken voor het begin van de rally hebben opgehouden. Is dit in een oranje gebied geweest, dan mogen ze niet meedoen. Verder heeft ons parcours 20% onverharde wegen. Ter vergelijking, Hellendoorn kende in 2019 slechts 16%.”
De organisatie van de ACtronics Achterhoek rally wil hierbij het publiek oproepen om vooral niet het parcours te betreden. Overtreding ervan kan leiden tot het stilleggen van de wedstrijd. Liefhebbers kunnen het gehele evenement op 3 oktober via de social media van de rally volgen en op 4 oktober de wedstrijd terugzien via het programma RTL 7 Autosport.