[Aalten]
De Aaltense ondernemer Jurgen Rutgers ziet de Achterhoek voor zich als middelpunt van Europa. Een plek waar de regio zelf het openbaar vervoer regelt, jou van deur tot deur brengt in het gebied op elk gevraagd tijdstip. De turbo ontwaakt zodra Jurgen Rutgers de sleutel omdraait voor een tweede verenigde Achterhoekse coöperatie. Na AGEM voor energie is er een tweede in oprichting voor slim openbaar vervoer en bereikbaarheid.

Tekst Eveline Zuurbier Foto Eveline Zuurbier, Marcel Houwer

Hij is net uit een bijeenkomst van de thematafel Mobiliteit en Bereikbaarheid. Doorgaans houden ze die bij De Steck, de oude bibliotheek in Doetinchem, maar door corona komt de groep bijeen in een videoconferentie. De thematafel is een van de zes uitvoerende adviesorganen van de samenwerkende partners uit de Achterhoek met daarin onder meer, wethouders uit de regio, Arriva, enkele transportbedrijven en Rutgers bedrijf Besite. Het handelsmerk van Jurgen Rutgers is zijn expertise op het gebied van mobiliteitsoplossingen.

Met studentenshuttles en deelfietsen alles bereikbaar’

Daar waar anderen zijn vastgelopen in de opeenhoping van problemen, slaat bij Jurgen Rutgers de vonk over om naar simpele oplossingen te zoeken. Voor parkeerdrukte bij evenementen in Amsterdam, bedacht hij Tripticket. Een online systeem voor parkeertickets, waarmee de automobilist naar een vrije plek in de Johan Cruijff Arena wordt geloodst.

De opgedane ervaringen met handige koppelingen werken ook bij het Zwarte Cross festival. De aankomst en het vertrek van de stroom festivalgangers via trein en bus verloopt ordelijk zonder onplezierige voorvallen.

Probleem omkeren

“Een probleem kun je omkeren”, herhaalt hij telkens weer. Niet somberen, maar kijken naar wat er om je heen gaande is en je afvragen wat je er allemaal wél mee kan doen. Die ondernemersmentaliteit leidt hem tot andere inzichten over dat goede verbindingen in de Achterhoek niet alleen hoeven afhangen van alleen de bus en de trein. “De kracht van de Achterhoek is dat wanneer het om de ontwikkeling van de regio gaat de bedrijven en organisaties elkaar opzoeken.” Rutgers kent als ondernemer de bedrijven en weet tal van initiatieven te noemen die bezig zijn met mobiliteit en de juiste verbindingen om mensen naar hun werk of stage te brengen. Volgens Rurgers heeft de Achterhoek behoefte aan ‘slimme, fijnmazige verbindingen’ waarmee de regio zich bovendien als wonderland vol afstudeermogelijkheden en mooie banen kan onderscheiden.

Openbaar vervoer in de Achterhoek wordt nu geregeld door Arriva en ZOOV van de samenwerkende gemeenten. Foto: Marcel Houwer
Openbaar vervoer in de Achterhoek wordt nu geregeld door Arriva en ZOOV van de samenwerkende gemeenten. Foto: Marcel Houwer

Het slimme verhaal

Rutgers heeft de telefoon nog aan zijn oor als hij zijn kantoor van BeSite binnenwandelt. Eenmaal zittend aan de gesprekstafel vertelt hij uitgelaten het laatste nieuws van de thematafel: de Achterhoek gaat slimmer in te zetten openbaar vervoer helemaal zelf regelen met meerdere partners. “Het eerste wat we nu gaan doen is een coöperatie oprichten met tal van partners. Dan moet je naast commerciële bedrijven uit de sector en de overheden ook denken aan AGEM, die partner kunnen zijn in de voorziening voor elektrische fietsen en deelauto’s. Er ligt dus een businessconcept achter waarmee bedrijven verder kunnen”, zegt Jurgen Rutgers. Vraag is alleen nog wie de coöperatie gaat aansturen, maar daar heeft hij alle vertrouwen in dat dát gaat goedkomen.

‘De Achterhoek is dé regio van waaruit hij kan ondernemen in de rest van de wereld.’ 

Hij kleurt zijn verhaal met de studentenshuttle dat in het gesprek een spontaan opgekomen idee lijkt dat hij even op tafel legt. Het tekent Rutgers die boordevol energie zit over hoe de regio de eigen tekortkomingen zelf kantelt naar de geneugten van slim koppelen en letterlijk verbinden. Rutgers noemt de electrokarretjes die inmiddels een vertrouwd straatbeeld zijn geworden en waarvan ouderen dankbaar gebruik maken. “Waarom zou je ze ook niet kunnen benutten om studenten bij hun stageadressen af te zetten? Als wij, de coöperatieve Achterhoek, de opties voor studentenshuttles of deelfietsen digitaal kunnen verbinden met het openbaar vervoer en met de bedrijven, levert dit een scala aan nieuwe data op. De overheid kan beslissen om snelle fietsverbindingen aan te leggen voor elektrofietsen waarvan ook de toeristensector profiteert.”

n Half uur tijdwinst

Het ultieme doel van alle slimme verbeteringen is de reistijd verkorten en veraangenamen. Tot een half uur sneller moet het mogelijk zijn door de Achterhoek te reizen. “Vergeleken met Groningen en Friesland, liggen hier meer trein- en busverbindingen. We hebben ZOOV, als OV-vangnet en doelgroepenvervoer. In principe dekkend voor de hele regio, maar het wordt niet dekkend gebruikt in de praktijk om ergens snel te kunnen kommen.” In de afstemming zitten nog blinde vlekken.

In de grote steden als Rotterdam draait een soortgelijk project: het MaaS-project dat staat voor ‘Mobility as a Service. In stedelijk gebied is dit een uitkomst voor de schaarse parkeerplekken en de toenemende milieuvervuiling door het drukke verkeer. Voor het landelijk gebied liggen de kansen in een verbeterde bereikbaarheid en om de afstanden te overbruggen. “Het moet zo slim in elkaar steken dat je digitaal je gehele route kan regelen en eenvoudig toegang hebt tot deelfietsen of deelauto’s. Met de app moet je elke OV-fiets kunnen openen die beschikbaar is.”

“En het gaat werken”, zegt hij vol zelfvertrouwen, “want de Achterhoek gaat het zelf doen.”