[Borculo/Zeddam]

Bij Havezathe Carpe Diem wordt op maandag 11 oktober het nieuwe wildseizoen geopend. Het hotel-restaurant in Vethuizen (Zeddam) is één van de 31 horecaondernemers die meedoen aan de campagne Wild eten in de Achterhoek. Zij slaan al 41 jaar de handen ineen om het Achterhoekse wild te promoten.

Tekst: Natasja Scheerder Foto: Dies Goorman

Dat doen ze onder aanvoering van de Stichting Achterhoek Toerisme die de deelnemende wildrestaurants landelijk onder de aandacht brengt. “Het project is ooit gestart door vijf horecaondernemers en de VVV”, vertelt Carina de Groot, projectcoördinator bij de Stichting Achterhoek Toerisme. “Gezamenlijk wilden zij het Achterhoekse wild aan de man brengen. Dat is nog steeds de doelstelling. Het project is steeds groter geworden en de marketing heeft een vlucht genomen.”

Zo groeide de campagne door de jaren heen naar 31 deelnemers, die gezamenlijk 65 wildarrangementen aanbieden. Hotel-restaurant Bakker in Vorden, landhotel De Hoofdige Boer in Almen en De Gouden Karper in Hummelo behoorden 41 jaar geleden tot de initiatiefnemers en doen nog altijd mee aan het wildproject.

Het Montferland

Maar elk jaar sluiten zich ook weer nieuwe horecabedrijven aan. Dit jaar zijn dat Het Montferland in Zeddam, de Wijnhuistoren in Zutphen, Het Wapen van Heeckeren in Hummelo, Blend 61 in Winterswijk en Brasserie de Heerlyckheid in Bredevoort. “De landelijke campagne Wild eten in de Achterhoek wordt door veel mensen gezien en gelezen”, weet Lennart Zinger, hotelier van Het Montferland. “De eerste reserveringen voor het wildseizoen zijn al binnen. Succes verzekerd.”

Het Montferland heeft elk jaar een uitgebreide wildkaart. Deze is in elk geval gevuld met gerechten van hert, wild zwijn en ree. “Wellicht staat er dit jaar ook fazant op de kaart”, zegt Zinger. “De komende weken stellen we de menu’s met de koks samen. Zij hebben zo hun specialiteiten en geven een eigen draai aan de gerechten. Zo heeft ieder restaurant dat deelneemt aan de campagne zijn eigen identiteit.”

Alle deelnemers hebben een ruime keuze aan wildgerechten. Deze worden ook aangeboden in combinatie met een verblijfsarrangement en andere activiteiten, zoals een herfstwandeling of een bezoek aan een kasteel. “Bijna alle bedrijven hebben kamers waar kan worden overnacht”, vertelt De Groot. “Horecazaken zonder slapen werken samen met een hotelier uit de omgeving. Onze gasten komen namelijk uit heel Nederland, maar we boren ook steeds meer de Belgische en Duitse markt aan.”

Lokale producten

Daarnaast voeren alle deelnemers een gezamenlijke wildwijn. In februari of maart worden alle restaurateurs uitgenodigd om blind te proeven en een rode wijn te selecteren. Sinds vorig jaar is daar ook een Achterhoekse wijn aan toegevoegd, de Wals Brut van Wijngoed Montferland, een aperitiefwijn met een bubbel.  

De Groot: “De deelnemers proberen hun producten zo dicht mogelijk bij huis te halen. Een groot deel van het wild komt uiteraard uit de Achterhoek, maar ook de andere producten worden zoveel mogelijk uit de regio gehaald. Niet alleen omdat het heel smaakvol is, het duurzame aspect is ook erg belangrijk. Gasten krijgen in de Achterhoek een puur en eerlijk wildgerecht op hun bord.”

Wolters Poelier uit Harreveld is de vaste leverancier van een groot aantal restaurants in de Achterhoek. Klanten uit heel het land komen bij hem om wild te kopen. “In de Achterhoek vind je een mooie afwisseling van bossen, velden en akkers”, verklaart Erik Wolters de liefde voor het Achterhoekse wild. “Daardoor hebben de dieren veel verschillende kruiden en zaden tot hun beschikking. Ze voelen ook geen stress, want er is altijd voedsel in overvloed. Dat heeft allemaal een gunstige invloed op de smaak en malsheid van het vlees.”

Promotie

De marketing van Wild eten in de Achterhoek doen de deelnemers en Stichting Achterhoek Toerisme gezamenlijk. Zo is er één website, wildetenindeachterhoek.nl, waarop onder andere alle restaurants en arrangementen staan vermeld en waar tevens kan worden gereserveerd. Verder valt bij de trouwe gasten elk jaar half september een uitgebreide brochure in de bus.

“Deze is ook verkrijgbaar bij de deelnemende bedrijven”, zegt De Groot. “We communiceren onder één vlag. Bij alle restaurants hangt ook een vlag met het logo van Wild eten in de Achterhoek. Samen staan we sterk. Daar halen we ook onze slagkracht uit. Bovendien is de diversiteit groot. Iedere ondernemer heeft zijn eigen kaart, specialiteiten en identiteit. Dat maakt het ook zo leuk om op meerdere plekken wild te gaan eten.”