[Borculo]

Consumenten veranderen en daarmee ook hun behoeftes op het gebied van recreatie en toerisme. Toeristen oriënteren zich suf op internet, maar hechten ook nog veel waarde aan lokale informatievoorziening en persoonlijk contact. Stichting Achterhoek en Toerisme speelt hierop in met een eigentijdse insteek van gastheerschap.

Tekst: Natasja Scheerder

Zo worden veel VVV’s in de Achterhoek gemoderniseerd en toekomstbestendig gemaakt. Hierbij ligt de focus op beleving en inspiratie. Inmiddels zijn er vijf VVV’s omgebouwd tot Inspiratiepunten en is in Ruurlo het eerste VVV Gastvrijheidspunt geopend. Op alle locaties worden toeristen met beelden en diverse digitale toepassingen geïnspireerd tot een bezoek aan de regio.

“We zijn sinds 2018 bezig om onze informatievoorzieningen van deze tijd te maken”, vertelt Niels Weijers, manager Gastheerschap & Lokale Promotie bij Stichting Achterhoek Toerisme. “Daarbij hebben we ons laten inspireren door Zeeland. Hier hebben we onze eigen Achterhoekse draai aan gegeven. Op die manier onderscheiden we ons van de rest van Nederland.”

Digitalisering en persoonlijk contact

Volgens Weijers is een bezoek aan een VVV Inspiratie- of Gastvrijheidspunt al een uitje en attractie op zich. Zo zijn de Inspiratiepunten heel interactief met veel beelden en doedingen. Ook is er prominent aandacht voor wandel- en fietsroutes en zijn er lokale producten verkrijgbaar.

“Veel informatie is gedigitaliseerd, maar er blijft ook behoefte aan persoonlijk contact, vooral bij de wat oudere doelgroep”, weet Weijers. “In de vernieuwde VVV’s hebben we  beide gecombineerd. Bezoekers kunnen ook nog gewoon een local spreken over alles wat de Achterhoek te bieden heeft.”

Inspiratiepunten

De vijf VVV Inspiratiepunten zijn gevestigd in Lochem, Ulft, Winterswijk, Groenlo en Zutphen. In Lochem kun je bijvoorbeeld op een speciale verhalenwand boeken aanraken, die vervolgens een streekverhaal vertellen, bijvoorbeeld over de Witte Wieven of de Hooiplukkers. Ulft vertelt het lokale verhaal van de DRU via een interactieve luisterwand en in Groenlo staat de 80-jarige oorlog centraal.

“We nemen de bezoekers mee in het verhaal van de belegering van Groenlo. Een grote veldslag, waarvan de herinneringen nog altijd zichtbaar zijn. Via projecties, foto’s en verhalen krijg je concrete tips om eropuit te gaan en deze herinneringen zelf te gaan bekijken. Via een VR-bril kun je zelf aanwezig zijn bij het tweejaarlijkse evenement Slag om Grolle, waarbij zo’n 1500 re-enactors deze historische slag naspelen. Kinderen kunnen bovendien luisteren naar het verhaal van Bregje.”

In het Inspiratiepunt in Zutphen staan onder andere de vestingstad, hofjes, Hanze en torens centraal. Via de wand met de vestigingsmuur worden gasten bijvoorbeeld in een bootje door de grachten meegenomen in de geschiedenis van de Hanzestad. Hierbij kunnen ze zien hoe het vroeger was en hoe het nu is en zich laten inspireren voor een wandeling door het historische stadscentrum. Weijers: “Sinds het VVV Inspiratiepunt in Zutphen in juli 2020 is geopend, hebben we daar al ruim 30.000 bezoekers ontvangen.”

Routemixer

Winterswijk vertelt het verhaal over het Nationaal Landschap en de steengroeves. In speciale lades kun je de vondsten bekijken uit de steengroeves. “De Inspiratiepunten hebben ook de innovatieve routemixer, waar mensen hun eigen wandel- en fietsroute kunnen samenstellen. Je kiest zelf of je wilt wandelen of fietsen, bepaalt de lengte kort, middel of lang, en je kunt er ook nog een thema aan koppelen zoals natuur, culinair of cultureel erfgoed. Vervolgens druk je op de knop en krijg je een route op maat. In de Achterhoek hebben we al 3.200 kilometer aan wandelpaden aan elkaar verbonden, dus mogelijkheden genoeg.”

De verschillende inspiratiepunten geven niet alleen informatie over de gemeente waarin ze zijn gevestigd. Bezoekers krijgen er tips over bezienswaardigheden en activiteiten in het hele gebied, waar de Stichting Achterhoek Toerisme actief is. “De toerist is niet bezig met gemeentegrenzen”, zegt Weijers. “Ze komen niet alleen voor kasteel Huis Bergh naar deze regio, maar willen ook andere musea bezoeken. In de VVV Inspiratiepunten gaat het daarom voor 80 procent over lokale thema’s en verhalen en 20 procent over de hele Achterhoek.”

Samenwerking

De Stichting Achterhoek Toerisme werkt op dit moment samen met elf ‘Achterhoekse’ gemeenten. Hier hoopt ze in de toekomst, naast de Inspiratiepunten, meer lokale VVV’s te inspireren om Gastvrijheidspunten te openen. “Ruurlo heeft de primeur, ook omdat hier Museum MORE is gevestigd met de prachtige collectie van Carel Willink. We willen in de toekomst echter meer traditionele VVV’s inrichten als Gastvrijheidspunt.” Deze VVV’s hebben eveneens een eigentijdse invulling, maar hebben wat minder interactieve elementen en zijn wat kleiner van opzet dan de Inspiratiepunten.

“Verder hebben we bij de receptie van vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk een outdoor experience gecreëerd met infowanden over al het moois dat de omgeving te bieden heeft. Onze TOP’s 2.0 zijn gemoderniseerd en hebben nu een touchscreen. Hierop kunnen mensen hun eigen routes samenstellen en die via een app met een QR-code op hun telefoon overnemen.”

Met de overige VVV’s en TIP’s in de Achterhoek heeft de stichting een samenwerkingsverband, waarmee ze onder andere haar kennis deelt. Zo is er in Zelhem en Eibergen een Toeristisch Informatie Punt (TIP) waar gasten vooral foldermateriaal en boeken over de omgeving kunnen krijgen en vrijwilligers de lokale verhalen vertellen.

Weijers: “Alle VVV’s, waarmee we samenwerken, zijn zelfstandige organisaties. Wij bieden de medewerkers en vrijwilligers onder andere een trainingsprogramma aan. Ook helpen we ze bij het ontwikkelen en faciliteren van producten als routes en merchandising of software.”

Stichting Achterhoek Toerisme wil op alle plekken waar ze actief is, uitblinken in gastheerschap. “Daar zijn we als Achterhoekers goed in”, stelt Weijers. “Hoe we ons daar in ontwikkelen, is uniek voor Nederland. Niet voor niets komen ze vanuit de bekende Belgische badplaats Knokke-Heist hier kijken hoe wij dat doen. We doen het echter niet alleen voor de mensen van buiten de regio, maar ook voor onze eigen inwoners. Die weten vaak maar half hoe mooi de Achterhoek is en welke mogelijkheden ze biedt. Daar heeft de coronatijd wel positief aan bijgedragen. Nu zien de mensen wel de prachtige wandel- en fietsroutes die bij ze om de hoek liggen.”