[Winterswijk]

Net als andere theaters heeft De Storm een zware tijd achter de rug. Maar er is licht aan het eind van de tunnel. Corona is op zijn retour en het nieuwe theaterprogramma staat in de steigers. “Sommige voorstellingen zijn wel vier keer doorgeschoven. Gelukkig hebben we een supertrouw publiek. Bijna iedereen verhuist mee naar een nieuwe datum.”

Tekst: Henk Waninge Foto: Janette van Egten

Ja, natuurlijk was het een slecht jaar voor De Storm in Winterswijk. In een normale situatie zijn er 300 activiteiten in een theaterjaar – waarvan 100 professionele voorstellingen – nu waren het er als gevolg van de coronacrisis welgeteld twaalf. Twaalf, die vorig jaar tussen 13 september en 8 oktober plaatsvonden op anderhalve meter afstand. Geen omzet dus, tel uit je verlies.

“Maar we zijn ruimhartig gesteund door gemeente, provincie en rijk, onder meer door bijdrages in de loonkosten en vaste lasten. Als gevolg daarvan hebben we toch een gezonde uitgangspositie. Dus nee, het water staat ons niet aan de lippen. maar dit moet geen jaar meer duren want de geldkraan van het rijk gaat een keer dicht.”

Dat zegt Ineke van Empel, die ruim 11 jaar directeur van De Storm is. Slapeloze nachten heeft ze niet gehad van de coronacrisis maar het is haar ook niet in de koude kleren gaan zitten. De telkens terugkerende vraag was en is: hoe houd ik iedereen aan het werk?

“Het meest heb ik te doen met de artiesten en alles wat erachter het toneel gebeurt. Dan denk ik aan oproepkrachten in de techniek,  de horeca, de flexwerkers, de zzp’ers. Maar ook bij beroepsmusici, die de kost verdienen door in wisselende bezettingen aan diverse projecten deel te nemen, is veel leed.”

Uitgelaten

Daar komt nu een eind aan door verruiming van de coronamaatregelen. “Op 1 oktober 2020 trad hier Still Collins op, een Duitse coverband die nummers van Phil Collins brengt. Bij binnenkomst waren de leden uitgelaten, het was sinds maart van dat jaar de eerste keer dat ze weer konden spelen. Ze waren zo blij dat ze me wilden kussen – ik heb de heren fijntjes op de anderhalve-meter-regel gewezen – maar het geeft wel aan hoe de stemming was. Dat enthousiasme brachten ze later over op het publiek, het werd een lange avond met een gouden randje.”
Ineke van Empel voelt zich de laatste tijd meer logistiek manager dan theaterdirecteur. “Ik ben constant bezig geweest met het verplaatsen van voorstellingen en het aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Op zeker moment had ik drie beeldschermen op mijn bureau staan om alles in goede banen te leiden. Sommige voorstellingen zijn wel vier keer doorgeschoven. Gelukkig hebben we een supertrouw publiek. Bijna iedereen verhuist mee naar een nieuwe datum. Daar zijn mensen bij die kaartjes hebben gekocht voor 15 voorstellingen. Maar vijf procent van de mensen wil zijn geld terug of een tegoedbon.”

Net als bij de collega’s in Doetinchem zijn de woorden van Hugo de Jonge (‘We hebben geen theater nodig, zet thuis maar een dvd op’) verkeerd gevallen bij Ineke van Empel. “Dat doet zeer. Alsof we er eigenlijk niet toe doen terwijl we een groot publiek bedienen en er heel veel mensen in deze sector werken. Alsof tv-kijken vanaf de bank in een joggingbroek hetzelfde is als een avond naar het theater. Noodgedwongen heb ik de afgelopen tijd een paar voorstellingen op tv gezien. Het is anders, een stuk afstandelijker, je mist de dynamiek van de zaal. Daar beleef je het, daar maak je samen met anderen iets mee, daar kun je na afloop over praten.”

“Een avondje theater is en blijft iets bijzonders. Je bent er even helemaal uit. De meeste mensen komen vrolijk binnen, vol verwachting. Sommigen hebben er weken voor gespaard. Hele families lopen de schouwburg binnen en gaan naar een kindervoorstelling, muziekuitvoering of toneelstuk. We proberen de drempel zo laag mogelijk te houden. Wat ik erg leuk vind, is dat diverse bezoekers niet bang zijn om eens iets anders te proberen en behalve voor een concert van Normaal of Pink Project ook kaarten kopen voor een dansvoorstelling of ‘zwaar’ toneelstuk.”

Duitsland

De Storm – goed voor circa 70.000 bezoekers op jaarbasis – is ook het podium voor 40 tot 50 amateurvoorstellingen. Het  theater heeft een regiofunctie en een groot achterland. Bezoekers komen uit de hele regio en zelfs uit Duitsland. Wat dat laatste betreft, daar heeft Ineke van Empel jarenlang veel tijd en energie in gestoken, onder andere via een Duitstalige brochure. En met succes. Bij muziekvoorstellingen komt tegenwoordig 10 procent uit Duitsland. Het nieuwe programma voor het theaterseizoen ’21/’22 staat in de steigers. Er staan 105 professionele voorstellingen gepland met grote namen als Herman van Veen, Plien en Bianca, Karin Bloemen en Sara Kroos. Of het allemaal doorgaat? Ineke van Empel: “Het virus is onvoorspelbaar. We moeten misschien in het najaar toch nog even door met die anderhalve–meter-maatregel. Hoe het ook zij, we hebben weer een prachtig programma kunnen samenstellen en kunnen niet wachten tot de zalen weer vol zitten.”