[Silvolde]

Neem een groot netwerk van toppers, het organisatietalent van Tonnie Marneth en Ben Donderwinkel en laat dat tijdens een periode waarin weinig optredens zijn een tijdje gisten. “Ja,” beaamt Tonnie, “dit was het voordeel van het nadeel van corona, mensen met raad hadden tijd!” Nu is er de stichting Muziek en Theater Oost-Nederland, waarmee talent een professionele kans krijgt.

Tekst en Foto: Feikje Breimer

Ooit was er het revuegezelschap De Notenkrakers uit Zieuwent; wat een kweekvijver van talent was dat. Tonnie speelde er gitaar en Ben heel even mondharmonica. Eén belangrijke regel uit die tijd hanteren ze nog steeds. Als iets niet goed genoeg is, moet je dat zeggen. Alleen op die manier komt het echte talent naar boven. “Nee, mij moet je in een professionele productie geen gitaar laten spelen”, lacht Tonnie. Hij bleek een verbinder en organisator en Ben presentator, regisseur en tekstschrijver. De liefde voor theater en cultuur verbindt de beide heren al tientallen jaren. “Wij zijn samen net zo sterk als de Dikke en de Dunne; wat de één bedenkt, kopt de ander in”, lacht Ben.

Geen grap

Al halen de beide heren hun inspiratie uit een komisch duo en leerden ze elkaar kennen bij een revuegezelschap; cultuur en theater nemen ze bloedserieus. Net als zoveel koren, groepen en individuele artiesten in de Achterhoek, Montferland en Twente dat doen. Tonnie: “De ambities van veel gezelschappen zijn heel hoog, de prestaties zijn vaak fenomenaal. Maar ja, op de één of andere manier blijft de blik van landelijke subsidiegevers vaak steken ter hoogte van Utrecht. Kunnen we daar nou niets aan doen, vroegen we ons af. Dat is de basis van de stichting Muziek en Theater Oost-Nederland die we vorig jaar hebben opgericht.”

De stichting heeft twee pijlers; beleid en talentontwikkeling. “We melden ons bij ambtenaren van provincies, gemeentes en uiteraard ook het ministerie. We willen samen met overheden beleid vormen waarbij cultuur tot zijn recht komt”, legt Tonnie uit. “Cultuur heeft een belangrijke verbindende rol. In een koor of toneelvereniging tref je leden met verschillende achtergronden, de meerwaarde hiervan hoort zeker bij beleidsmakers niet ter discussie te staan!” Ben vult hem aan: “De tweede pijler richt zich op talentontwikkeling. Zoals De Notenkrakers een kweekvijver voor talent was, willen we dit nu ook bieden. Geef beginnend talent een professionele omgeving, dat doen we door ons te richten op grote producties.”  

Mentor

Na zijn carrière als ondernemer studeerde Tonnie psychologie en begeleidde hij als mentor studenten. Wanneer je talenten ontwikkelt, moet dat gebeuren in een veilige omgeving is zijn overtuiging. “Talentprogramma’s op televisie zijn vaak gericht op eigen financieel gewin van de organisator. Of artiesten gratis laten optreden omdat dat goed zou zijn voor hun naamsbekendheid. Op dat paard zitten we helemaal niet. Gelukkig zijn er op dat gebied in deze regio veel gelijkgestemden. Aangezien we al zo lang meelopen in dit wereldje boden professionals spontaan hun hulp aan toen ze hoorden waarmee we bezig zijn. Of het nu om licht of geluid gaat, of deskundigheid op het gebied van fondswerving, we hebben het allemaal.”

Het talent is er al in de regio, de ambities net zo zeer. Wil je Oost-Nederland op de kaart zetten en tegelijkertijd talent helpen ontwikkelen dan is de beste keus een theaterproductie van topkwaliteit concludeerden Tonnie en Ben. Als groot liefhebbers van de zanger Leonard Cohen was de keus voor hun eerste productie niet moeilijk. “There is a crack, a crack in everything. That’s how the light gets in,” declameert Ben. “De teksten van Cohen zijn zo prachtig, ze bieden zoveel mogelijkheden. Deze regel komt uit het nummer Anthem. Als mentor citeerde ik hem spontaan toen ik iemand wilde helpen met een laag zelfbeeld. Er is een breuk in alles, zo komt het licht binnen. Een prachtige boodschap! Die diepere betekenis van alle geselecteerde nummers van Leonard Cohen brengen we zo goed mogelijk in beeld.”

Tonnie pakt een grote map van tafel en bladert naar het script voor het nummer Tower of song. Er staat een eenvoudige tekening van een zangeres op de pagina. Ze lijkt gevangen in een bundel licht, vaag op de achtergrond dansende figuren. “We hebben zeventien nummers van Cohen geselecteerd en zijn met toppers op het gebied van licht, geluid, choreografie om de tafel gaan zitten”, legt hij uit. “Welk gevoel roept dit nummer bij je op? Op welke manier kunnen we die sfeer zo goed mogelijk overbrengen? Soms werkt een theatraal orkest, dan weer een solo-sopraan, of we zetten een mondharmonica in om de lijnen te verbinden.” Het is zeker geen tribute aan Cohen waarbij zijn manier van zingen zo nauwkeurig mogelijk wordt geïmiteerd, benadrukt Tonnie. “We zetten alles op alles om de sfeer van zijn teksten zo goed mogelijk over te brengen, er is zelfs een nummer dat we volledig in jazzstijl uitvoeren. Prachtig! Met deze productie laten we volgend jaar heel Nederland zien wat het oosten van Nederland te bieden heeft.”

www.muziektheateroostnederland.nl

Reflections @ Leonard Cohen

Op zaterdag 7 januari is de première van Reflections @ Leonard Cohen in het Amphiontheater in Doetinchem. Een ode aan Leonard Cohen, bekend om zijn poëtische teksten en iconische liedjes. Niet gecoverd of geïmiteerd, maar geïnspireerd door dit genie. Vormgegeven met een overweldigende theatervoorstelling met verrassende muzikale arrangementen, uitgevoerd door koor, solisten en orkest. Ondersteund door ballet en dans. Kaarten via Amphion.