[Winterswijk]

“S-CH-E-E-T, schet? Nee, scheet!” Mohammed rolt lachend bijna van de bank. Samen met Karin Benjaminse heeft hij de grootste lol om de mop uit het moppenboek dat hij zelf uitkoos. Via VoorleesExpress van de bibliotheek in Winterswijk hebben ze elkaar gevonden. Vrijwilligers lezen voor en doen spelletjes, het lijkt simpel maar is van onschatbare waarde.

Tekst en Foto’s: Feikje Breimer

Voor Karin (54) was het de eerste keer dat zij kennismaakte met een gezin uit een andere cultuur. Ze was begin mei heel welkom in het Somalische gezin. De moeder van Mohammed had koekjes gebakken. Zijn oudste zus had al eerder gelezen met een vrijwilliger van de LeesExpress, maar omdat er meer vraag naar voorlezers is dan dat er vrijwilligers zijn, stond Mohammed een tijdje op de wachtlijst.

Verbeeldende taal

Karin zag een oproep in de bibliotheek en meldde zich aan. “Ik ben iets minder gaan werken in de thuiszorg en zag de folder van VoorleesExpress liggen. Dat is precies wat ik vroeger met mijn kinderen deed toen ze jonger waren. Voorlezen uit Pluk van de Pettenflat, later de kinderboeken van Roald Dahl. Als alleenstaande moeder die het Nederlands nog onvoldoende beheerst, kan de moeder van Mohammed haar kinderen hier niet mee helpen. Wat ik vooral heb gemerkt, is dat de verbeeldende taal ontbreekt in het gezin. In het eerste boek dat ik samen met Mohammed las, stond ‘beeldig meisje’. Wat is beeldig? Mohammed en zijn moeder wisten het niet. Dan ga ik beschrijven:een mooi meisje, ze heeft een schattig jurkje aan en prachtige krullen. Bij een onbekend woord leg ik op meerdere vlakken uit wat de betekenis is. Wat is een trapeze? Dat woord staat in het boek Tom de Temmer, in dit geval stond er gelukkig een plaatje van een trapeze. Ik heb het Mohammed zelf laten aanwijzen in het boek.”

Spelletjes spelen

Iedere woensdagmiddag gaat Karin naar de achtjarige Mohammed. Zijn juf van groep vier gaf hem op. Het uur dat ze bij zijn familie op bezoek is, is helemaal voor hem. Al probeert Karin op sommige momenten ook moeder, broertje en zusjes mee te laten doen. Taal is namelijk meer dan voorlezen alleen. “VoorleesExpress verzorgt een training en biedt via een speciale website ook ondersteuning met boekentips en eenvoudige spelletjes. Het belangrijkste is dat je iets met taal doet, voorlezen en lezen liggen voor de hand. Maar je kunt ook spelletjes doen. De kringloop heeft sinds dit voorjaar een goede klant aan mij! Kijk, dit kwartet heb ik voor vijftig cent op de kop getikt.” Er ligt een vrolijk gekleurd puzzelkwartet op tafel, aan de hand van een klein volledig plaatje van een dier moet je van de medespelers vier kwart kaarten van datzelfde dieren bij elkaar sprokkelen voor een volledig kwartet. “Kijk, dit lijkt misschien op een egel, of is het een leeuw, of toch een beer? Alleen al door daarover te praten, vergroot je spelenderwijs je woordenschat,” legt Karin enthousiast uit.

Woordenschat

Die woordenschat is van onschatbare waarde voor Mohammed en ieder ander kind. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die worden voorgelezen beter presteren op school. Karin zag Mohammed met sprongen vooruit gaan na de lees- en spelletjessessies. “De eerste keer dat ik samen met hem las, lukte het hem alleen om tweeletterwoorden zonder problemen te lezen, de en op, maar zodra er een letter bij kwam moest hij goed kijken.”

Na drie sessies leek het wel of het kwartje viel, Mohammed ging vooruit. Inmiddels heeft hij de vraagtekens en uitroeptekens onder de knie en leest hij goed op toon voor, vertelt Karin. “Dit geeft mij zoveel voldoening, het maakt verschil. Ik ben blij dat ik mij als vrijwilliger heb aangemeld en hoop dat meer mensen dit willen doen. Binnenkort zitten mijn twintig sessies met Mohammed erop en ik kreeg al de vraag of ik hiermee door wil gaan in een nieuw gezin. Er staan nog veel kinderen op de wachtlijst.”

Na de zomervakantie zijn Mohammed en Karin voor het eerst samen naar de bibliotheek gegaan. Daar legde ze hem uit wat de pictogrammen betekenen. Een pilaar op de rug van het boek geeft aan dat het over geschiedenis gaat. “En een lachend gezichtje staat voor humor en dat sprak hem wel aan. Hij koos op die manier een moppenboek uit met de mop over een scheet. Dat woord kende hij al wel hoor, dat leren ze wel van elkaar in de klas.”